Partnerzy serwisu:
Komunikacja

Elektryczne busy do Morskiego Oka – pilotaż trwa, tradycja się zmienia

Dalej Wstecz
Partner działu

Sultof

Data publikacji:
10-07-2025
Ostatnia modyfikacja:
04-07-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
TP

Podziel się ze znajomymi:

KOMUNIKACJA
Elektryczne busy do Morskiego Oka – pilotaż trwa, tradycja się zmienia
fot. Tatrzański Park Narodowy
Wraz z początkiem maja Tatrzański Park Narodowy uruchomił usługę przewozów edukacyjnych busami elektrycznych na trasie do Morskiego Oka. Na razie prowadzona jest ona w formie pilotażu, który ma przynieść odpowiedzi na istotne pytania i pomóc wprowadzić korekty. Początkowo usługa była krytykowana m.in. z uwagi na wysokie ceny i niskie zainteresowanie turystów. Jak sprawa wygląda po przeszło dwóch miesiącach od startu?

Należy zacząć od tego, że uruchomiona w maju usługa nie jest zwykłą linią transportową – TPN przedstawia ją jako formę edukacji w ruchu. Podczas podróży turyści poznają ciekawostki związane z historią Tatr, dziedzictwem kulturowym regionu oraz otrzymują wiedzę przyrodniczą. Przejazdy realizowane są na trzech trasach: Zakopane – Morskie Oko – Zakopane (trasa tylko dla osób z niepełnosprawnością), Zakopane – Włosienica i Włosienica – Zakopane, a także Palenica Białczańska – Włosienica i Włosienica – Palenica Białczańska (trasy dla wszystkich zainteresowanych).

Elektryczne busy w założeniu mają stanowić alternatywę dla transportu konnego. To efekt porozumienia między wspomnianym już Tatrzańskim Parkiem Narodowym, powiatem tatrzańskim, gminą Bukowina Tatrzańska, Stowarzyszeniem Przewoźników do Morskiego Oka oraz Ministerstwem Klimatu i Środowiska. To ostatnie sfinansowało zakup czterech pojazdów, które przekazano do dyspozycji TPN.

Zbyt wysokie ceny i szybko wprowadzona korekta

Na początku maja głośno zrobiło się o cenach usługi – zdaniem wielu, zbyt wysokich. Za przejazd z Zakopanego do Włosienicy należało wówczas zapłacić 100 zł (110 zł, gdy bilet kupowany jest w Punkcie Informacji Turystycznej). Zwracano też uwagę na niezbyt przystępne ceny przejazdów dla osób z niepełnosprawnościami, brak zniżek czy niemożność zakupu biletu u kierowców. Możliwe, że m.in. te czynniki przyczyniły się do niskiego zainteresowania rozwiązaniem w początkowej fazie jego funkcjonowania. Organizator usługi zareagował jednak dość szybko na glosy krytyki, ceny obniżono.

Zapytaliśmy TPN o zmiany, jakie wprowadzono w usłudze w pierwszych tygodniach od jej uruchomienia. A także o pojawiające się wnioski i możliwe usprawnienia.

– W odpowiedzi na głosy turystów wprowadziliśmy kilka zmian, a kolejne przed nami, ponieważ pilotaż nadal trwa. Pojawił się nowy przystanek na Palenicy Białczańskiej – tuż przy parkingach i wejściu na szlak. Daje to dodatkową możliwość połączenia dojazdu własnym samochodem z edukacyjnym transportem w głąb doliny. W planach są kolejne usprawnienia. Rozważamy na przykład wprowadzenie krótszego wariantu trasy dla osób z niepełnosprawnością na wózkach. Można się też spodziewać kolejnych zmian w cenniku (warto zwrócić uwagę, że w cenie biletów na kursy w kierunku Morskiego Oka zawarta jest też cenna biletu wstępu do TPN), na pewno dla osób z niepełnosprawnościami. Nie ma jeszcze możliwości zakupu biletu u kierowcy, ale rozpoczęły się prace nad wdrożeniem tego ułatwienia. Równolegle do doskonalenia samej usługi wdrażany jest długofalowy plan komunikacji (publikacje, współpraca z obiektami, kampanie informacyjne i edukacyjne) – przekonuje TPN.

Usługa realizowana w terenie objętym ochroną

A czy przewidywany jest zakup kolejnych busów i zwiększenie skali usługi?

– W tej sprawie na razie nic się nie zmieniło. Zakup czterech busów elektrycznych był możliwy dzięki wsparciu Ministerstwa Klimatu i Środowiska. Pojazdy zostały oznakowane, ubezpieczone i przygotowane do ruchu ze środków własnych TPN. Warto wspomnieć, że nigdy nie zakładano, że usługa będzie formą taniego, masowego transportu zbiorowego. Jej założeniem jest przede wszystkim stworzenie alternatywy dla transportu konnego, skierowanej w pierwszej kolejności do osób z ograniczoną mobilnością, w tym osób z niepełnosprawnościami, rodzin z małymi dziećmi, seniorów – wyjaśnia TPN i dodaje:

– Uruchomienie tej formy transportu przyczyni się także do zmniejszenia ruchu samochodowego, ponieważ usługa skierowana jest do osób poruszających się po tej drodze, a wykorzystujących własne samochody osobowe (średnio 425 zezwoleń rocznie dla pojazdów, którymi do Morskiego Oka dojeżdżają osoby z niepełnosprawnościami). Usługa nie jest realizowana w przestrzeni miejskiej, ale w objętym ochroną terenie górskim, gdzie trzeba brać pod uwagę specyfikę tego obszaru, duży ruch pieszy oraz zapewnienie bezpieczeństwa na wąskiej drodze.

Zainteresowanie rośnie

Istotną kwestią jest oczywiście zainteresowanie usługą. Na początku maja można było łatwo trafić na informacje o nikłym popycie ze strony turystów. Jak to wygląda obecnie?

Pierwsze doniesienia medialne były zupełnie niemiarodajne – pojawiły się tuż po pierwszym weekendzie działania usługi. W tej chwili obłożenie sięga 70 procent, a prognozujemy, że w sezonie wakacyjnym znacznie wzrośnie – deklaruje TPN.

Do sprawy odniósł się także Szymon Ziobrowski, dyrektor Tatrzańskiego Parku Narodowego:

– Zależy nam na zachowaniu równowagi między ochroną przyrody, dostępnością a tradycją, na uwzględnianiu różnych potrzeb turystów i mieszkańców. Zgodnie z założeniami pilotażu, będziemy kontynuowali analizę tej usługi przez cały sezon, by móc odpowiedzialnie zaplanować kolejne kroki – także w kontekście planowanej na 2026 rok reorganizacji transportu konnego.
Partner działu

Sultof

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Bydgoszcz kupiła swoje pierwsze autobusy elektryczne

Komunikacja

Bydgoszcz kupiła swoje pierwsze autobusy elektryczne

Jakub Rösler 08 lipca 2025

Berlin zamawia kolejnych 270 elektrycznych Solarisów

Mobilność

Berlin zamawia kolejnych 270 elektrycznych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 30 czerwca 2025

VBI dostarczy spalinowe MINI do Bielska-Białej

Komunikacja

VBI dostarczy spalinowe MINI do Bielska-Białej

Paulina Piziorska 02 lipca 2025

Elektryczne autobusy – czym są i jak działają?

Komunikacja

Elektryczne autobusy – czym są i jak działają?

informacja prasowa Busnex / opr. Paulina Piziorska 30 czerwca 2025

Morskie Oko. Zostają zaprzęgi, ale będą też autobusy. Kompromis?

Mobilność

Zobacz również:

Bydgoszcz kupiła swoje pierwsze autobusy elektryczne

Komunikacja

Bydgoszcz kupiła swoje pierwsze autobusy elektryczne

Jakub Rösler 08 lipca 2025

Berlin zamawia kolejnych 270 elektrycznych Solarisów

Mobilność

Berlin zamawia kolejnych 270 elektrycznych Solarisów

Redakcja/inf. pras. 30 czerwca 2025

VBI dostarczy spalinowe MINI do Bielska-Białej

Komunikacja

VBI dostarczy spalinowe MINI do Bielska-Białej

Paulina Piziorska 02 lipca 2025

Elektryczne autobusy – czym są i jak działają?

Komunikacja

Elektryczne autobusy – czym są i jak działają?

informacja prasowa Busnex / opr. Paulina Piziorska 30 czerwca 2025

Morskie Oko. Zostają zaprzęgi, ale będą też autobusy. Kompromis?

Mobilność

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij